Home » Hoeveel vetten moet je eten voor een mooie huid?

Gezonde vetten voor jouw huid

Om je vochtbalans in evenwicht te houden en je droge huid te ondersteunen, is het verstandig om per dag minimaal 20 gram vet in te nemen. Dit kan als:

  1. ongeveer twee lepels olie
  2. vette vis (zoals sardines, makreel, zalm en haring)
  3. avocado
  4. alle soorten noten

1. Olie voor de huid

Lijnzaad olie 

Deze is nuttig voor het genezen van littekens, schaafwonden. Heeft ook een remmende eigenschappen op ontstekingen. Lijnzaadolie is ook nuttig voor de droge huid. Ze wordt daarom ook veel gebruikt in de huidverzorging.

 

Visolie  

Is niet zo smakelijk om in te nemen. Je kan ook vis eten natuurlijk.


2. Vette vis

Vette vis zoals zalm, makreel en haring, is erg goed voor je huid. Ze zijn rijk aan omega 3-vetzuren, deze zorgen ervoor dat je huid compact, soepel en gehydrateerd blijft.

Een gebrek aan omega 3-vetten kan leiden tot

  • een droge huid 
  • afname van roodheid en ontsteking, die je ziet bij acne

Vette vis bevat ook

  • vitamine E, een belangrijkste antioxidanten voor de huid, die de huid beschermt tegen vrije-radicalenschade en ontstekingen
  • een bron van hoogwaardige eiwitten, die nodig zijn voor het behoud van een stevige en gave huid
  • zink, een mineraal dat belangrijk is voor het aanpakken van ontstekingen, bevorderd de cel productie die nodig is voor bv. de wondheling   

 

Het officiële advies voor volwassenen is om 450 milligram omega-3-vetzuren per dag te eten. Deze hoeveelheid haal je al als je twee keer per week vis eet, waarvan ten minste één keer vette vis.

Bij vette vis moet je denken aan haring, makreel, sardines en zalm. 

Maar omdat we veel omega 6 binnen krijgen met het voedsel, zal dit waarschijnlijk wel hoger liggen. Het zou mooi zijn als het 1:1 is, maar helaas liggen de waardes hoger 10 : 1 (omega 3 )

3. Avocado

Een gezonde én gevarieerde voeding bijdraagt aan een mooiere huid. Dit zorgt er namelijk voor dat je huid van binnenuit gevoed wordt. Avocado’s passen daar ook in, maar ik raadje zeker niet aan om er dagelijks veel te eten. 

Het is n.m.l. een caloriebom van 358 calorieën. Zou er dus niet teveel per dag eten, want dan blijft er niet veel calorieën over voor de rest van de dag. Ze bevatten goede vetten en zijn een goede bron van vezels. Daarnaast ook nog rijk aan verschillende vitaminen, mineralen, essentiële vetzuren en proteïnen.

  • de vetzuren zijn belangrijk voor het herstel van de huid.
  • de hoge concentratie vitamine E helpt tegen de strijd van de zichtbare verschijnselen van huidveroudering en kan deze zelfs verminderen!
  • de vitamine A. staat bekend om haar cel reparerende eigenschappen

De avocado gaat dus de strijd aan met huidveroudering, hij houdt de huid soepel en gehydrateerd de huid. Daarom is het ook logisch dat hij zo gelieft is als ingrediënt voor verzorgingsproducten! Hij zit namelijk vol voedingsstoffen die helpen je huid langer glad en jeugdig te houden.


4. Noten

Ze zijn rijk aan essentiële vetzuren, dat zijn vetten die je lichaam niet zelf kan aanmaken. Walnoten bevatten de juiste verhouding aan omega 3 en omega 6. Alleen 6 kan ontstekingsbevorderend werken, daarin tegen is omega 3 remmend op ontstekingen van de huid.

Walnoten zijn rijk aan antioxidanten vitamine E, C, selenium en zink (lees de voordelen van zink bij vette vis).