Home » Welke vitamines zijn gezond voor je huid

Vitamines maken je huid gezond, het maakt je huid sterk tegen bacteriën, schimmels en virussen. Daarnaast voorkomt hij dat je huid teveel vocht verdampt.

Je kan een tekort oplopen doordat

  • er een tekort in je voeding zit, door te intensieve landbouwteelt
  • je een niet zo gezonde levensstijl hebt
  • jouw lichaam, onvoldoende opneemt
  • jij aan topsport doet en daardoor extra vitamines bv. voor herstel nodig hebt

 

Vitamine A is een antioxidant en beschermt je huid tegen vrije radicalen. Dit zijn agressieve stoffen die vroegtijdige huidveroudering in de hand kunnen werken. Daarnaast versterkt hij de beschermende laag van je huid. Deze vitamine zit in vette vis, eieren, boter, margarine (toegevoegd) en lever.

Vitamine B3 (niacinamide) is een belangrijk ingrediënt. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat vitamine B3 de aanmaak van huideigen vetten in de bovenste laag van je huid bevordert. Beschermt de huid voor uitdrogen en remt histamine en ontstekingen. Geeft de huid een glad gevoel. Zit olijven, forel, noten, vlees, tarwe en bananen.

Vitamine C is weer een antioxidant, verminderd pigmentvlekjes en stimuleert de ontwikkeling van collageen. Dit is het weefsel dat je huid soepel en veerkrachtig houdt. Zit in groenten, fruit en aardappelen.

 

Vitamine E zit in plantaardige olie, noten en zaden. Het zorgt voor vochtevenwicht en net als vit c een krachtig antioxidant voor je huid.

 

Zink zorgt voor een goede afweer en helpt je huid soepel te houden. Is ook erg fijn voor de huid die snel irritaties als droge, schrale plekjes heeft. Te vinden in vlees,volkorenbrood, peulvruchten en rijst.

 

Koper geeft een gezonde en stralende huidskleur. Zorgt voor een goed zuurstoftransport door de huid. Geeft de huid energie en weerstand.  Eet eens wat vaker schaal- en schelpdieren, graanproducten en noten.